nedeľa 11. apríla 2010

O hlupákoch, ktorí to maskujú

To, že ľudia nečítajú knihy, je podľa mňa ešte prežiteľná záležitosť. Naozaj, môžeme sa predsa tváriť, že sa jedná o nejaké odmietnutie knihy na úrovni inteligentného uvažovania, pretože uprednostňujeme iné médiá, s ktorými dokážeme efektívne pracovať a neoslabujeme sa v kritickom myslení. Viem, že to tak vo väčšine prípadov nie je, ale tváriť sa tak môžeme.

Keď však nasadnem do vlaku a jedna slečna vedľa mňa si vytiahne Danielle Steel, ďalší pán si vytiahne micro TESCO Bibliu a niekto to zaklincuje vytlačenými blogovými príspevkami XYZ pisálka utápajúceho sa v čiernote svojho srdca, ktoré nikto nemôže pochopiť, tak mám chuť to všetko nahádzať na kopu, zapáliť a rituálne okolo toho poskakovať.

Rovnako mám chuť niekedy rozkopať monitor na rôznych internetových diskusiách a fórach, kde anonymní prispievatelia s podtónom "som inteligentný, viem viac než ty, zožral som všetku múdrosť sveta, lebo čítam knihy" vyhlásia, že ich najobľúbenejší autor je Stephen King (nič proti Štefovi, prirodzene).

Ja viem, že každý má svoj vlastný vkus.
Dokonca som tolerantná k vkusu druhých ľudí. Niekedy.

Ale prečo podvedome priznávame akýsi "status inteligentného a sčítaného" každému, kto číta?

Vôbec nesúhlasím s takým tým čítaním čohokoľvek s cieľom rozšíriť si slovnú zásobu a upevňovať gramatiku. Môžeme rovno počúvať rádio preto, aby sme si precvičili sluch a uistili sa vo svojej ľúbozvučnej výslovnosti, či pozerať filmy, aby sme si aj naďalej boli istí tým, že tráva je zelená a že v USA majú mrakodrapy.

Samozrejme, aj oddýchnuť si treba niekedy. A priznajme si, taký Stephen King je majster slova.

Ale preboha!!! Ak pokladáte za vrchol slovenskej literatúry Maxima E. Matkina, čítate Johna Grishama, lebo chcete byť právnikmi, a vaším najobľúbenejším autorom je Dick Francis, tak mi nehovorte, že milujete literatúru.
A radšej sa ani nezapájajte do debát o tom, že dnes už ľudia neberú knihy do rúk. Aj vy totižto beriete do rúk väčšinou len sračky, ale maskujete to.




(autorka momentálne odporúča: Martin Page - Ako som osprostel
William S. Borroughs, Jack Kerouac - A hroši se uvařili ve svých nádržích
Pär Lagerkvist - Kat
Hjalmar Bergman - Vzpomínky mrtvého)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára